تولید ۹۵ درصدی ماشین الات کشاورزی در کشور

تولید ۹۵ درصدی ماشین الات کشاورزی در کشور

تولید ۹۵ درصدی ماشین الات کشاورزی در کشور

ساری – رئیس مرکز توسعه مکانیزسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۹۰ تا ۹۵ درصد تولید ماشین آلات کشاورزی در کشور متکی به توان داخلی است.

به گزارش خبرنگار مهر، کامبیز عباسی صبح چهارشنبه در کارگاه آموزشی استانداردسازی ماشین آلات کشاورزی در ساری با بیان اینکه در پنج سال گذشته مکانیزاسیون جهش تاریخی را از نظر سرمایه گذاری و فنی پشت سر گذاشته است گفت: در حوزه مکانیزاسیون نوین و کشاورزی حفاظتی به توفیقات چشمگیری رسیده ایم.

وی ادامه داد: در حوزه مکانیزاسیون باغبانی، فرایندهای مبارزه با ناملایمات اقلیمی، مبارزه با سرمازدگی و ترگ به توفیقات رسیده ایم و در سال جاری به رغم تحریم های ظالمانه، از ابتدای سال تاکنون نزدیک به ۱۳ هزار دستگاه تراکتور تحویل مردم شده است.

عباسی افزود: خوداتکایی صنعت ماشین الات کشاورزی در کشور که ۹۵ درصد تولیدات داخلی است سبب شده تا ۹۰ تا ۹۵ درصد بذرکارهای کشور با تولید داخلی انجام شود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی قیمت ها بسیار رقابت پذیر است و قیمت بذرکار داخلی بسیار به صرفه تر از مشابه خارجی آن است.

وی گفت: در استان مازندران حدود ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی صورت گرفته است و این میزان در کشور شش هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

وی عنوان کرد: حدود ۹۵ هزار دستگاه تراکتور، شش هزار و ۲۰۰ دستگاه کمباین، چهار هزار دستگاه نشاکار و ۲۲۰ هزار دستگاه ادوات کشاورزی در کشور عرضه شده است.

عباسی با بیان اینکه حدود ۳۰۰ عرضه کننده لوازم آبیاری در کشور فعال هستند افزود: امروز حدود ۲۵ برند در حال تولید نوار آبیاری در کشور هستند و این نشان می دهد در شرایط تحریم خودباور در کشور بیشتر می شود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در حال حاضر روی کیفیت تکنولوژی آبیاری مدرن در حال برنامه ریزی هسیتم و ۹۰ تا ۹۵ درصد ماشین آلات کشاورزی متکی به توان داخلی است.

وی باتاکید بر ارتقای کیفیت و استانداردسازی ماشین آلات کشاورزی افزود: در حوزه استانداردسازی ماشین آلات کشاورزی، مراجعه کنندگان برای تست و آزمون پایین بود و میانگین سالانه ۱۰۰ مورد آزمون و ارزیابی ماشین آلات کشاورزی در سال ۹۱ و ۹۲ برگزار می شد و اکنون این میزان به هزار مورد رسیده است.

عباسی با بیان اینکه بخشی از استانداردها قدیمی است و باید به روزرسانی شود عنوان کرد: محدوده های استاندارد ماشین آلات کشاورزی مورد انتقاد است و باید بازنگری در این زمینه صورت گیرد، همچنین برخی معتقدند مکانیزاسیون نظارت خوبی روی استانداردها ندارد که باید در این بخش نیز توجه اساسی صورت گیرد.

ارسال نظر

جستجو

دسته بندی مقالات

آخرین مقالات

برچسب ها

تبلیغات